-

-

-

Více... »

Hledat
Pokročilé hledání




O projektu

Základní informace

Internacionalizace prakticky orientovaného vzdělávání

Federal Office for Professional Education and Technology popisuje
internacionalizaci takto (viz www.bbt.admin.ch): “Vytváření univerzit
aplikovaných věd v 90. letech vedla k novému typu univerzity, která se v krátkém
čase stala součástí švýcarského vzdělávacího systému. Tyto univerzity nabízí
praktické univerzitní vzdělání a jsou vysoce žádané jak studenty, tak
zaměstnavateli. Založení univerzit aplikovaných věd zvedlo status odborného
vzdělání, protože poskytlo možnosti pro kvalifikované lidi dalšímu profesnímu
rozvoji. Univerzity aplikovaných věd taky významně podporují osvětu inovací a
přesunu know-how. Poskytují vzdělání pro budoucí manažery a mladé umělce, stejně
tak se angažují ve výzkumu a vývoji. V rámci inovačního procesu hrají tyto
univerzity roli pojítka mezi vědou, ekonomikou a společností.”

Úspěšnost univerzit aplikovaných věd ve Švýcarsku zahrnuje:

  • Vysoká reputace mezi ostatními institucemi
  • Nadšené zaměstnance s praktickými zkušenostmi a kvalifikací
  • Špička v kvalifikovaných absolventech (zvýšení nezaměstnanosti až o
    3,1%)

Aby Česká republika dosáhla standard ostatních evropských zemí ve vzdělávání,
je potřeba do výukového procesu aplikovat více praktických metod. To je důvodem,
proč jsme žádali o grant ze švýcarského Fondu Partnerství. Následující úvahy
vysvětlují kroky vedoucí k samotnému projektu:

  1. Švýcarská univerzita má zájem o transfer svého know-how a modelu výuky
    do zemí střední a východní Evropy, na jejich popřední univerzity. Podle
    českých asociací, jako například AIVD (Asociace institucí vzdělávání
    dospělých ČR, o.s.), Pontia (společnost zabývající se vzděláváním dospělých)
    ,
    se kterými vedla ZHAW diskuze, není v České republice dostatečný počet
    absolventů vysokých škol s praktickými zkušenostmi, ne jenom s teoretickými
    znalostmi. Společnosti proto musí vynakládat úsilí na jejich dodatečné
    vzdělávání nebo jejich zaškolení po dobu několik let, což jim znemožňuje
    tyto absolventy zaměstnat ihned na konkrétní pozici. To samozřejmě znamená
    dodatečné výdaje pro zaměstnavatele a tím pádem menší atraktivitu zaměstnat
    české absolventy.
  2. I když na českém trhu existuje početné množství německy mluvících
    společností (zejména v Praze), neexistuje žádný studijní program, který
    míchá teorii s praxí ve společnostech, nemluvě o programech v německém
    jazyce. Na druhou stranu existuje potenciální zájem mezi švýcarskými
    společnostmi zaměstnat české absolventy s praktickými zkušenostmi. Znají
    úroveň vzdělávání na ZHAW a dali impulz k nabídnutí pomoci přední české
    univerzitě s prakticky orientovaným vzděláním.

Cíl výměny know-how

V kontrastu s existujícími programy na VŠE, cílem plánované výměny prakticky
orientovaných metod výuky, založeném na spolupráci s ZHAW, je vytvoření modelu
pro české lektory, kteří po skončení sub-projektu implementují obdržené
praktické know-how adaptovaný na českou kulturu do teoreticky orientovaných
přednášek a programů, aby tak zvedli praktické schopnosti studentů, teda
budoucích absolventů.
Další cíle:

  1. Čeští experti a lektoři dostanou hlubší pohled na švýcarský vzdělávací
    systém a model prakticky orientovaných metod výuky, výzkumu a vývoje na
    švýcarské univerzitě aplikovaných věd.
  2. Čeští a švýcarští experti a lektoři si vymění svá know-how více
    efektivní a účinnou cestou než mohou poskytnout sporadické výměny na bázi
    studentů nebo lektorů.
  3. Čeští experti a lektoři budou mít výhody z „živé“ zkušenosti od
    švýcarských obchodních partnerů přímo na místě.
  4. Konference v České republice bude sloužit jako prezentace všech zjištění
    tohoto sub-projektu pro širší veřejnost.

Výhody plynoucí z implementace tohoto projektu:

  1. Pomocí tohoto sub-projektu budou moci lektoři a jiní posílit své odborní
    kapacity. Budou schopni aplikovat obdržené vědomosti ve svých přednáškách,
    na cvičeních apod. přímo po skončení sub-projektu. Studenti budou učeni ve
    více prakticky orientovaných metodách, a proto získají lepší pohled na
    situaci ve skutečných společnostech. Tito absolventi budou teda mít více
    praktických zkušeností a tím pádem větší šanci se zaměstnat ve větších
    společnostech.
  2. Know-how, který se v tomto sub-projektu přenese, zajistí pro Českou
    republiku novou kvalitu studia a vzdělávání jako takového. Nejsou tady
    typické studia vytvořené zejména pro prohloubení zručností a vědomostí pro
    ty, kteří chtějí být zaměstnání ve specifických oblastech, jako firemní
    finančnictví, obchodní právo a ekonomie, strategický management, operační a
    projektový management, management lidského kapitálu, marketingový
    management).
  3. Švýcarské společnosti, které mají pobočky také v ČR, posílají své
    zaměstnance získat rozšířené vzdělání do Švýcarska (dále jen CH).
    Společnosti jako Model Obaly a ABB, které operují také v ČR, naznačili zájem
    zaměstnat více českých absolventů s praktickými zkušenostmi. Zaměstnáním
    těchto absolventů se ztratí potřeba mít zástupce českých poboček ze
    zahraničí.
  4. Kooperace mezi nejlepšími ekonomickými univerzitami v ČR a CH bude vést
    k účinnému transferu vědomostí a praxe. Švýcarské vědomosti a praxe budou
    přizpůsobené pro české potřeby. Český model vzdělávání a kulturní rozdíly
    budou zajímavou pomůckou a informačním zdrojem pro přípravu studií středo- a
    východoevropských zemí pro švýcarské studenty, které mohou zahájit švýcarské
    investice v těchto zemích, zejména v ČR.
  5. Dalším důvodem pro implementaci švýcarského modelu výuky je chtíč
    českých studentů získat praktické zručnosti. ZHAW je univerzitou
    aplikovaných věd, což značí, že všichni studenti pracují na případech a
    situacích z reálného světa bez zanedbání teoretických vstupů.
  6. Spolupráce s partnerem jakým je ZHAW je pro VŠE perfektní kombinace,
    zejména kvůli výhodám, které ZHAW přináší do nynější teorie a praxe. ZHAW
    přináší lektory, kteří jsou profesionálové ze známých společností, a kteří
    aplikují všechny vědy v praxi. ZHAW a její švýcarští obchodní partneři
    přispějí svými praktickými obchodními znalostmi k efektivnímu přenosu
    know-how a adaptaci na české poměry. Vysoká kvalita vzdělání a profesionální
    zkušenosti v kombinaci s vysoce, zejména teoretickými a výzkumními vědomosti
    lidí z VŠE, vytváří jedinečné spojení západního a východního modelu
    vzdělávání. Pro švýcarskou stranu umožňuje mobilita vyučujícího personálu
    vylepšit transfer vědomostí, výzkumu a vývoje v obou zemích.
  7. Výměna a transfer vědomostí, zkušeností a nejlepší praxe zesiluje
    profesní možnosti české univerzity. Studenti během těchto lekcí získají více
    informací a samotné lekce budou o informace bohatší.
  8. ZHAW ve spolupráci s českými asociacemi kontaktuje švýcarské společnosti
    v obou zemích a bude je vyzívat k posílání svých zaměstnanců z rad českých
    absolventů. Společně vytvoří prostředí pro nové investory v České Republice
    a jiných zemích střední a východní Evropy.

Širší informace

Strategický výchozí bod

Globalizace zvyšuje komplexitu a dynamiku světa businessu. Dnešní zaměstnanci
úspěšných společností musí řešit následující:

  • životní cykly produktů jsou rychlejší a rychlejší,
  • časový nátlak při doručení zboží včas,
  • agresivní konkurenti, nabízející dumpingové ceny za jejich excelentní
    produkty,
  • klienti požadující nižší ceny a lepší produkty,
  • dodavatele požadující zvýšené ceny,
  • stížnosti nevládních a neziskových organizací pohledem sociálních a
    ekologických standardů,
  • nové zákony a omezení vydávané vládou a vynucované místními úřady,
  • obyvatelé obviňující společnosti za aktivity s negativním sociálním
    dopadem a dopadem na životní prostředí,
  • negativní a špatné zprávy o firemním pochybení v médiích,
  • akcionáři bez zájmu na tom, aby byla společnost zisková,
  • zaměstnanci požadující vyšší platy a lepší pracovní podmínky.

Ve zkratce: politické, ekonomické, sociálno-kulturní změny a změny životního
prostředí ohrožují jejich obchodní úspěch.
Aby se tato rizika minimalizovala, jsou zaměstnanci nuceni rozvíjet své
vědomosti a zkušenosti nepřetržitě. To jsou samozřejmě dodatečné výdaje pro
zaměstnavatele.
Dále by úspěšní manažeři měli implementovat firemní zodpovědnost v rámci své
společnosti holisticky. Taky by měla zahrnovat tzv. „trojitou dolní mez“,
požadující kromě ekonomické, také sociální a ekologickou zodpovědnost. Bez této
širší perspektivy firemní zodpovědnosti jsou společnosti odsuzované a napadané
různými zúčastněnými stranami a tím pádem ztrácejí ziskovost.
Nakonec musí manažeři v České republice dosáhnout nebo se postarat o mezinárodní
obchodní standardy, jinak jim hrozí ztráta jejich zakázek v prospěch konkurence.
Protože mají Německo, Švýcarsko a Rakousko tři největší společnosti investující
přímo v České republice, musí tyto společnosti dodržovat standardy těchto
krajin, jinak mohou rychle přijít o svůj podíl na trhu.
Budoucí čeští zaměstnanci zahraničních nebo také domácích společností musí proto
zvýšit svou konkurenční výhodu, aby si udrželi nebo zvýšili svoje šance k
zaměstnání.
Myšlenka přenosu know-how a její adaptace na kulturu a poměry středo- a
východoevropských zemí odráží současné trendy v rámci vzdělávání všeobecně, a
také v ČR.:

  • oceňují se dovednosti: networking, soft skills, kurzy komunikace,
  • zaměstnavatelé, kteří nechtějí podpořit své zaměstnance tak štědře, jako
    předtím,
  • hodně studentů očekávají novou a lépe placenou pracovní pozici po
    absolvování MBA programu.

Partnerství mezi těmito dvěma univerzitami, VŠE a ZHAW, zvýší kvalitu vzdělávání
v ČR a rozšíří nabídku prakticky vzdělaných absolventů, tím pádem odpoví na
požadavky zaměstnavatelů v České republice a zahraničí. Hlavní důvody pro
implementaci projektu a start dlouhodobé spolupráce jsou následující:

  1. Vysoká kvalita vzdělávání a profesní praxe.
  2. ZHAW je velice prakticky orientována, co se hodí k zaplnění díry v
    českém vzdělávání.
  3. Možnost zúčastnit se seminářů a workshopů s podporou velkých
    společností.
  4. Zavedení moderních standardů a manažerských nástrojů ve společnostech.
  5. Zkušení lektoři, kteří udržují a inovují výuku podle změn situace na
    trhu.

Prakticky orientované vzdělávání a nová základna prakticky zkušených absolventů
může přitáhnout více společností z německy mluvících oblastí, zejména ze CH, aby
si mohli založit společnosti v ČR, co může zabezpečit výhody jako: snižování
nezaměstnanosti, lepší vzdělání, větší investice, snižování ekonomických a
sociálních rozdílů.
Pomocí takové spolupráce mezi vzdělávacími institucemi obou zemí a výměně
informací, transferu know-how a nejlepší praxe, zesílí profesionální možnosti
jak žadatele, tak partnera.
Tento projekt kompenzuje nedostatek prakticky orientovaných metod vzdělávání v
České republice v souladu s požadavky českých společností, které jsou
zainteresované v německy mluvících oblastech trhu.

Účel a cíl projektu

Vize

VŠE chce společně s ZHAW přispívat pomocí vzdělávání k nejvyšším standardům
praxe v managementu. Vyzdvihuje zodpovědnost vůči všem zúčastněním stranám, aby
si společnosti uvědomily, že nesmí být zaměřené jen na ziskovost, ale také
splňovat různé požadavky na sociální, ekologické a životní prostředí. Takto může
jejich snaha o excelenci tvořit model pro udržitelný business v Evropě.

Účel a důvody

Při pohledu na všeobecné ekonomické výzvy se VŠE, jako vysoce hodnocená
ekonomická univerzita, snaží rozvinout prakticky orientované vzdělávací programy
pro studenty, aby zvedla počet zaměstnaných absolventů, ovlivnila mezinárodní
společnosti všech velikostí k tomu, aby zaměstnávali více českých absolventů.
Dále musí vzdělávat studenty, kteří chtějí být profesionální manažery, posouvat
jim vědomosti a připravit je na budoucí manažerské odpovědnosti v rámci pozice
řízení českých společností (české společnosti nebo švýcarské, německé
společnosti v ČR) na vysokých evropských standardech. Účelem tohoto sub-projektu
je výměna know-how švýcarskou univerzitou s praktickou orientací výuky a přední
českou univerzitou s teoretickou orientací výuky k naplnění potřeby dosažení
nejvyšších možných standardů, včetně pochopení a osvojení si firemní
odpovědnosti. Účelem pro lektory i studenty je, aby nikdy neztratili kontakt s
profesionálním světem. Opakovaným aplikováním vědy na konkrétní situace se
zaručí, že čeští lektoři, členové vědecké komunity budou schopni využít
nashromážděné vědomosti a zručnosti a jejich profesní expertíza je garancí, že
se teorie řádně přepojí s praxí.

Cíle

Nejdůležitějším cílem je seznámit účastníky seminářů, workshopů a konference
s nástroji, metodami, modely a teoriemi prakticky orientovaného vzdělávání.
Účastní se technických diskuzí s ekonomickými experty a budou a měli by dokázat
uplatňovat metody prakticky orientované výuky při vlastních přednáškách.
Dalšími cíly jsou:

  • nahlédnout do švýcarského systému vzdělávání, výukových modelů a
    prakticky orientovaných modelů,
  • spolupráce mezi vzdělávacím systémem a švýcarskou podnikatelskou třídou
    (obchodní partnery).